Annons:      

Start / Hemdatornytt - nutid / Carrier Command – Gaea Mission

Carrier Command – Gaea Mission

Av Magnus Carling

När huvudpersonen i Carrier Command – Gaea Mission – står längst fram i fören på ett hangarfartyg och ser allmänt manlig ut sätts nivån direkt. Här pratar vi ultramanlighet, stora kanoner och en story så trist att klockorna stannar. Ändå är det kul att spela Carrier Command och vi berättar varför.

Spelrecension Carrier Command Bild 3Originalet Carrier Command, som släpptes 1988, fick riktigt bra betyg. Snittet låg på över 97% från de flesta recensioner – och det var kanske inte så konstigt. Carrier Command låg långt före konkurrenterna, både vad det gällde teknik, grafik och djup. Det var vektorgrafik, en semiöppen spelvärld och ett tekniskt avancerat hangarfartyg som till och med kunde reparera sig självt.

I nyutgåvan dras vi med rakt in i handlingen från första stund, i en något knackig förstapersonsskjutare, där vi måste slåss mot ett gäng robotar vars enda styrka verkar vara att de är bra på att förvandlas till skrot. Den här delen av spelet är inte svår att ta sig igenom, inte särskilt rolig att spela och jag får en känsla av att speltillverkaren Bohemia Interactive fick hybris och ville ha in lite Halo-känsla.

Allt som händer utspelas på månen Taurus, där det finns hela 33 öar att bråka om. Du tillhör United Earth Coalition – UEC – och fienderna är de hemskt elaka Asian Pacific Alliance – APA. APA har redan vunnit över UEC vad det gäller jorden och om inte UEC vinner nu är allt förstås förlorat. Bakgrundsberättelsen är så banal att det känns mer spännande att se på när färg torkar än att lyssna på huvudpersonen Myriks babblande om hur viktigt det är att UEC vinner.
Stjäl ett hangarfartyg

Spelrecension Carrier Command Bild 2När jag väl tagit mig förbi de korkade robotarna lyckas jag stjäla ett hangarfartyg – och nu börjar den roliga delen av spelet. Att fundera på vilka öar jag ska anfalla är bara början, när jag väl lyckas erövra en ö ska jag bestämma mig för vad jag ska ha den till. Här handlar det om att börja producera utrustning och bränsle som gör att du kan fortsätta ditt erövringståg.

Den strategiska delen av spelet blandas med action; när du väl börjar ditt anfall kan du styra enheterna du anfaller med. Blandningen är ett plus i kanten eftersom det gör att du behöver inte enbart ägna dig åt strategi eller enbart åt ren action – här får du det bästa av båda världar.

När du ska anfalla en ö har du möjlighet att skicka in upp till fyra luftburna enheter tillsammans med fyra landburna. Du kan antingen kontrollera dem från förstapersons-perspektivet, eller styra dem från översiktskartan. En sak som jag reagerar på direkt när jag tar kommandot över en enhet och styr den i förstapersonsperspektiv är att kontrollen är lite grov. Jag skjuter ofta förbi målet och då jag har ont om ammunition, bränsle och pansar är det frustrerande att spelets kontroll är så pass trubbigt.

En av enheterna du styr är en Walrus – en sorts amfibiejeep som kan utrustas med de vapen du förfogar över. Lite längre in i spelet kan du börja anfalla med flygenheten Manta och du kan utveckla ännu fräckare vapen. Känslan av att allt är väldigt högteknologiskt finns där hela tiden, men jag tycker att det är lite för få valmöjligheter när det gäller att utveckla nya enheter. Att bara kunna välja på Manta och Walrus känns lite futtigt.
Efter ett tag kommer fienden också att börja använda sitt hangarfartyg och striderna blir ännu svårare. När det händer gäller det att du inte bara anfaller nya öar, utan också försvarar de du redan erövrat. I den här fasen finns spelets styrka; när man planerar, anfaller och försvarar på samma gång har man mycket att göra och det är riktigt kul.

Stela animationer

Allt är dock inte änglasång och guldtackor. Bohemia Interactive har inte direkt lagt krutet på att få animationerna rätt. Varje gång vi får se en animerad film där människor rör sig ser det ut som om de kniper extremt hårt för att inte bli av med dagens lunch genom bakdörren – eller så gungar de fram och tillbaka som om det har varit extrem sjögång. Visserligen pratar vi om hangarfartyg, men inte ens garvade sjömän som varit på havet hela sina liv går på det här sättet.

Vill man bara ha strategi erbjuds ett särskilt spelläge, som är tänkt att spelas efter att man har klarat av kampanjen. I detta spelläge spelar du mot datorn/konsollen, utan att du behöver dras med en massa mellanspel i form av halvtaskiga filmer. Du bör dock inte ge dig på det här det första du gör, eftersom det krävs en hel del förståelse för hur spelet fungerar. I strategiläget får du ett fullt utrustat hangarfartyg och det är allt annat än lätt att kontrollera. Vad jag snart märker att jag saknar är multiplayer. Originalet skrevs på en tid då det inte var möjligt att koppla upp sig mot sina vänner och det är fullt förståeligt att det inte fanns ett flerspelareläge då – men varför finns det inte idag? Även om man inte hade behövt lägga in fullskaliga krig mellan alla möjliga spelare borde det ändå vara möjligt att spela åtminstone mot ett antal vänner.

Lite mer efterlyses

braTrots bristerna har Carrier Command blivit uppfräschat och det är kul att spela, så länge man håller sig till att jobba med strategi snarare än att ge sig in i varenda strid. Hade Bohemia Interactive polerat spelet lite mer, fixat multiplayer, lagt mer tryck på grafiken och anlitat manusförfattare som inte bara kopierar genrens vanligaste plottar hade betyget definitivt blivit högre.

 

Av Magnus Carling är huvudpersonen i Carrier Command – Gaea Mission – står längst fram i fören på ett hangarfartyg och ser allmänt manlig ut sätts nivån direkt. Här pratar vi ultramanlighet, stora kanoner och en story så trist att klockorna stannar. Ändå är det kul att spela Carrier Command och vi berättar varför. Originalet Carrier Command, som släpptes 1988, fick riktigt bra betyg. Snittet låg på över 97% från de flesta recensioner – och det var kanske inte så konstigt. Carrier Command låg långt före konkurrenterna, både vad det gällde teknik, grafik och djup. Det var vektorgrafik, en semiöppen…

Betyg

Helhetsintryck - 65%

65%

Information: Utvecklare: Bohemia Interactive Plattformar: Xbox 360, PC Pris: PC: ca 379:- Xbox: 449:- Version i test: Xbox 360 Testare: Magnus Carling

Betyg: 2.55 ( 1 röster)

En kommentar

Kommentera

%d bloggare gillar detta: