Annons:      

Start / Artiklar / Flygsimulatorer för 25 år sedan…

Flygsimulatorer för 25 år sedan…

Flight_Simulation1

Flight Simulation

Flygsimulatorer för hemdatorer har nu funnits ett par år. För den som var med från början har utvecklingen gått snabbt. Trots allt var de första simulatorerna ganska avancerade. Flygsimulatorprogram har en alldeles speciell tjusning som fascinerar många hemdatoranvändare. En dator är ju mycket bra på att skapa alternativa realiteter för den som hela tiden vill ställas inför nya situationer. In i datorns minne stoppas det aktuella planets tekniska data, lagar inom aerodynamik och pilotens ansträngningar vid kontrollerna. Ut kommer en grafisk bild med alla värden på instrumenten snyggt presenterade samt en mer eller mindre detaljerad bild av omgivningen i relation till de bearbetade värdena.

Verklighet?

Nite Flite för Spectrum

Nite Flite för Spectrum

Men kan man då få en verklighetskänsla när man sitter vid en hemdator? Du kommer att bli förvånad! Faktum är att dag ens simulatorprogram har nått sådan sofistikerad teknisk nivå att man undrar var gränserna för det genomförbara kan tänkas gå Nu är ju datasimulatorer ingen ting nytt. Sådana har använts inom pilotutbildning sedan många år. Men där handlar det om datorkapacitet som ligger långt utom räckhåll för en hemdators förmåga eller dess användares ekonomi. Man måste därför beundra dagens skick liga programmerare som har lärt sig att utnyttja den begränsade kapaciteten till bristningsgränsen.

Basic

Mina första erfarenheter av flygsimulatorer var Psions “Flight Simulator” och Hewson Consultans “Nite Flite”, avsedda för Spectrum 48K. Till stor del var dessa skrivna i BASIC vilket gjorde dem mycket långsamma. Trots en kraftigt blinkande och schematisk uppbyggda grafik och långsam exekvering ut gjorde dessa båda program det verkliga “lyftet” för en flygintresserad yngling i mogen ålder. Tyvärr visade det sig att det var helt omöjligt att landa planet i Flight Simulator trots timmars idogt tränande. Inte tänkte man på att det fanns något som kallades “buggar” i programmen utan skyllde de misslyckade landningarna på egen oförmåga.

GAMLA LEGENDER DÖR ALDRIG … 
DE BLIR BARA BÄTTRE

Dags att flyga jet!

fighter_pilot1När så Digital Integration presenterade sitt program: “Fighter Pilot” hamnade både Flight Simulator och Nite Flite i onåd. Nu skulle det flygas jet!! Eftersom Fighter Pilot dessutom var skrivet av en auktoritet på området: en engelsk militärflygare vid namn David Marshall, såg man ju detta som den bästa garanti man kunde begära av ett simulatorprogram. Med Fighter Pilot infördes ett nytt element: Dogfighting. Att få chansen att pröva sin egen skicklighet mot ett fiendeplan var ju helt fantastiskt! Dra på i starten med efterbrännkammaren, fäll in ställen, slå på radarn och leta upp fienden. Placera dig bakom hans plan i anfallsposition och försök sedan hänga med i det andra planets frenetiska undanmanövrar. Med Fighter Pilot fick man pulsen att öka och nätterna att gå fort.

fighter_pilot2

Fighter Pilot

Allt det här hände för några år sedan. Sedan dess har utvecklingen inte stått stilla utan hela tiden gått framåt. Det som, för några år sedan verkade ouppnåeligt, är idag redan klassat som “mossigt”. Kvar på hyllan som samlarobjekt, står dessa gamla godingar men då nostalgiska attacker så kräver, laddas de, då och då, in i den alltjämnt fungerande Spectrumen. “Old legends never die they just grow better”.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: