Annons:      

Start / Artiklar / Från 1993: Intervju med männen bakom spelet “Out to Lunch”
Omtyckt spel för Nintendo mfl

Från 1993: Intervju med männen bakom spelet “Out to Lunch”

sid28Derek har träffat programmeraren Jonathan Taylor (JT) och designern Steve Leney (SL), männen som gjort spelet Out to Lunch som snart kommer för Super Nintendo.

-Vems var idén till detta spel?

SL: -Jag ville göra ett färggrant spel utan en massa dödande och som skulle vara kul att spela med trevliga småfigurer. Tidigare hade jag aldrig dragit upp riktlinjerna för ett spel i förväg men nu ville jag göra ett spel från början till slut. Jag hade en finger med i Outlander men var ganska begränsad i min handlingsfrihet. Out to Lunch är det första spel som jag fått fria händer.

Det första jag gjorde var att skriva ett synopsis och skissa upp några bilder som jag visade upp för Mindscape. Det var ca två sidor text som beskrev spelet i stort och jag måste erkänna att jag hade några andra idéer i beredskap men jag fick hålla med om att denna var den bästa.

– Har spelet ändrats mycket från de första idéerna?

SL: – Från första dagen ledde jag projektet och såg till att det hamnade på den kurs jag ville. Män som John tog sedan över i halvtid för de var tvungna att arbeta med de tekniska aspekterna av spelet. Eftersom jag stod för grafiken kan jag bara arbeta med delta. I slutet var allt en fråga om KAN vi göra vissa saker snarare än VILL vi. Det finns några få saker som jag gärna skulle ha sett i programmet men vi var tvingade att hålla oss inom ramen för en cartridges minneskapacitet.

Vi slopade några av fienderna men jag tycker att spelet, som nästan är helt färdigt, är riktigt bra. Det finns över 1000 rutor med animering i spelet och 20 olika musikstycken!

-Har ni haft några större problem med spelet?

JT: – Inte egentligen förutom att få plats med allt i cartridgen. Minneskapaciten är så begränsad att vi
hela tiden tar bort grafik och lägger till ny. Jag skulle vilja tillägga att jag skrev källkoden till Outlander för både Sega Mega-drive och Super Nintendo. Problemet med Super Nintendo är att dess processor, en 6502, är ganska svag och långsam. Man måste dock komma ihåg att teknologin bakom denna krets är över 10 år och den. trots sin ålder, hänger med riktigt bra.. Det är en trevlig maskin att arbeta med, parallax-scrollningen. färgpaletten och antalet spritar du kan använda gör den mycket intressant. Enligt min åsikt är den bättre än Megadrive.

-Mode 7?

JT: -Massor av människor tjatar om Mode 7 men detta är svårt att lägga in i ett spel. Du kan inte ha bakgrunder och det finns massor av restriktioner vilket gör att det är massor av saker som du inte kan göra i denna mode. I ett spel som Out to Lunch behöver man inte lägga in denna mode även om vi hade kunnat använt den för några snygga intro-scener.

Rent generellt kan man ha massor av spritar på skärmen (detta kan du se i Out to Lunch. Den enda begränsningen är antalet linjer du använder. Några av de tekniker vi har lagt in i spelet är helt nya och jag tror att även de som inte är tekniskt intresserade kommer att bli imponerade av spelet.

-Med så många programmerare/grafiker som arbetar på ett program, hur organiserar man upp detta? Ni är ju över 16 personer totalt?

Richard (Projekt-ansvarig): – Vi lägger massor av tid i början på att organisera alla. Alla får en speciell uppgift tilldelad sig. John skrev den objektorienterade koden (spritamas rörelser), Andy utformade inledningen och sekvenserna mellan spelnivåerna, Jeff skrev de hemliga nivåerna etc. etc. Alla programmerare skrev separata delar av koden men ingen tilläts att ändra någon annans arbete innan han
fått lov till detta. Vi arbetar på PC allihop så att länka ihop allting var ganska enkelt.

-Har du lagt in patchar i programmet så att det inte kan köras i USA och tvärtom? Om t.ex. spelet kommer ut i USA en månad tidigare kan det då köras pä en europeisk PAL- maskin?

– Ja och nej. Ibland gör vi detta men generellt måste koden ändras för att fungera med båda systemen och vi gör detta. När det gäller patcherna så är det Nintendo som lägger in dessa.

-OK, berätta lite om spelets handling

outtolunch1

ST: – Allt kretsar runt en figur som heter Pier le cChief som reser runt världen. Han är den bästa kocken i världen men nu har mat rymt från hans kylskåp och för att få tillbaks alla ingredienser måste han springa omkring mellan olika plattformsnivåer.

Det finns så många olika platser i spelet men låt oss säga att vi börjar i Västindien. Här skall Pier samla in grönsaker, speciella för landet.
Han har ett nät med sig och måste jaga de springande grönsakerna för att sedan, om han lyckas, placera dem i en bur. Ett speciellt antal krävs och en räknare på skärmen informerar dig om hur långt du har kvar.

Du kan inte dödas i detta spel men du kan stoppas av massor med elakingar och det är här som du förlorar värdefulla sekunder. I varje nivå slåss du mot klockan så du måste vara snabb. Din egentliga rival är en annan kock som t.ex. kan öppna din bur så att dina grönsaker rymmer. Till detta kommer olika monsters och du måste stoppa dem från att äta av grönsakerna, annars blir de dåliga eller ruttnar.

Hela idén med spelet är att ha kul. Det finns så många variationer på plattformstemat och alla scenerna scrollar. Det kan finns fler hemliga nivåer än de vanliga synliga och speciella bonusrundor ger variation ät spelet som är fyllt med arkadliknande action.

Det finns flera sätt att avsluta en nivå men ingen är given så det är lätt att köra fast. Spelet påminner lite om Super Mario World och ju mer du utforskar scenerna, desto mer finns det att se.

Du kan inte spara ett spel så du måste lära dig den snabbaste vägen efterhand du spelar. Spelet kräver dessutom ett annorlunda sätt att tänka eftersom gåtorna är riktigt kluriga så det är iunte bara att fånga alla grönsakerna..

Det riktigt trevliga med detta spel är att miljöerna och spritarna är så varierade. Du kan besöka Grekland, Tyskland, Frankrike etc, alla med olika uppsättningar elakingar och grönsaker men anknytning till landet och som reagerar på olika sätt. När du väll har fyllt din kvot med grönsaker måste du sedan hitta din väg ut och det gäller, återigen, att vara snabb och ha bra minne för att hitta utgången som du kanske har sett tidigare i nivån.

Många av bakgrunderna är digitaliserade och sedan renritade för hand för att ge dem ett speciellt unikt utseende. Vi har kämpat hårt för att ge dig en originell känsla för varje land. I Kina, t.ex. är miljön mycket orientalisk och såväl bak- som förgrund har massor med detaljer.
Varje nivå är två gånger tre skärmar stor med massor av undernivåer som kan vara ännu större. Ungefär 12 grönsaker och tre elakingar per nivå skall hittas respektive undvikas och till din hjälp finns teleporteringplatser för att du skall kunna röra dig runt skärmen. Med alla undernivåer (tre i varje huvudnivå) finns det alltså 30 olika skärmar/utmaningar

Läs hela tidningen.....

Läs hela tidningen…..

Denna artikel fanns att läsa i Svenska Hemdatornytt nr 8-1993.

I detta nummer hittar du även spelrecensionerna: Syndicate, Space Hulk, Tornado, Pinball Dreams, Dark Side of Xeen, Ambush at Sorinor, The Lost Vikings, Walker, Beauty and the Beast, Day of the Tentacle, The Incredible Machine, Gunship 2000, X_Zone, Super Off Road, Bubsy, F1 mm.

Dessutom annat material såsom: Gabriel Skantze vann programmeringstävlingen, Frank-Egånns Leverne, Bokföring Classic för Mac. Amigazinet, Månadens disketter för olika datormärken, Atari-sidan mm 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: