Annons:      

Start / Artiklar / Från nr 3-1989: -Niklas Strömstedt- med en Atari 1040 st

Från nr 3-1989: -Niklas Strömstedt- med en Atari 1040 st

Datorerna tar över musikstudior i hela världen, inte minst i Sverige. Avancerade sequencer- och notskriftsprogram underlättar, spar tid och ger mer valuta för de höga studiokostnader som idag följer en skivinspelning.´Niklas Strömstedt´ håller på att spela in sin nya LP just på detta vis. På en Atari 1040 ST! 

niklas2-Niklas Strömstedt  är nog mest känd som keyboardist åt Ulf Lundell men har även gjort sig uppskattad för sin tid med Lasse Lindbom band, Husbands och Triad. Strömstedt har även visat sig vara en effektiv och duktig producent, bland annat har han producerat artister som Lili & Sussie och Millans Mirakel.

Nu börjar det också gå bra för soloartisten´Niklas Strömstedt´. Den första singeln från Niklas kommande LP, som blir hans tredje soloskiva, har gått rakt upp på listorna och succén är ett faktum. Just nu har Niklas ockuperat ett rum i EMIs studio i Stockholm där han omgiven utav syntar, datorer och kaffekoppar putsar på materialets arrangemang. Bara arrangemanget! De tolv låtarna har redan varit klara en tid. Dem skrev Niklas hemma på Odengatan, endast utrustad med ett piano och en akustisk gitarr.

”Det är så de riktigt starka melodierna växer fram”, förklarar han när jag träffar honom i studion. ”En bra låt håller på ett piano allena och det ska inte behövas något mer för att det skall låta bra.”

Men nu är alltså det jobbet förbi och det är inte längre tal om något piano allena. Nej, nu är Niklas kärnan i ett avancerat MIDIsystem med två stora effektracks bakom sig, programerade från de dubbla Yamaha klaviaturerna framför honom och styrda från Ataris 1040 st dator. Det är det sistnämnda som gör det hela så intressant för alla oss datafreaks.

HELA LP:N PÅ DATOR

creator_fig1

Creator skärmen visar dig startpositionen för varje takt, dess längd, namn och transponering.

notat3

C-LAB NOTATOR – musikvärldens Rolls Royce?

Niklas gör alltså hela LPn på sin dator med sequencerprogrammet Creator från C-Lab. Om programmet kan berättas att det är det överlag mest använda sequencerprogrammet bland musiker och studios i Sverige. Creator kan också köpas med ett tilläggsprogram kallat Notator. som är ett effektivt och lättfattat notskriftsprogram. Ett sådant program tar givetvis möjligheterna med denna mjukvara ännu ett snäpp högre. Med programmet får ni en perfekt notutskrift på vad ni just spelat in. Ni har självklart också möjligheten att vända på steken och skriva in musik på Notator och få det uppspelat utav Creator. Jag anser själv att detta är den perfekta kombinationen mellan musik och teknologi. Jag vågar gissa att om Mozart hade tvingats välja mellan sin älskade Constanze och en dator packad med dessa kunskaper hade han behövt tänka två gånger innan han skulle kunnat göra sitt val.

Jag skulle också vilja berömma C-Lab för det mycket smidiga sättet att stoppa programmet från att bli piratkopierat. En liten cartridge medföljer för att installeras i ST’ns diskenhet C, på datorns vänstra sida. Cartridgen fungerar som en nyckel till programmen och ingen information kan plockas från disken om inte nyckeln sitter där den ska. Smart eller hur?. Hur som helst…

Som tur är lever vi inte på Mozart’s tid och vi kan gå in i vilken musikaffär som helst och införskaffa dessa program. Det är alltså precis vad Niklas Strömstedt har gjort och det är inget han ångrar.

”Datorn har underlättat hela mitt arbete ofattbart mycket”, förklarar han.”Arrangemanget är ofta den tyngsta biten,men nu är det bara roligt. Att lära sig Creator gick snabbt och det är väldigt logiskt och genomarbetat. Med det kan jag göra allting själv och det känns skönt att kunna jobba i sin egen takt, jag kommer och går när jag vill.”

”Nu när jag sitter och arrangerar lägger jag även trummor på datorn och för att få det hela mera levande struntar jag i att quantizera virveltrumman. En funktion som man återfinner på så gott som alla sequencer program och som rättar till ev taktfel. Jag blir aldrig riktigt nöjd med programmerade trummor. När själva inspelningen blir av tar jag hit en riktig trummis.”

GÖR ALLT SJÄLV

niklas1Niklas har skrivit låtarna själv, han arrangerar dom själv och han kommer att spela in och producera dom så gott som helt själv. På frågan om han inte är rädd för att skivan ska bli enkelspårig svarar han:

”Det är klart att jag tänkt på det men det är en risk jag får ta, man måste lita på sitt omdöme.”

Hela rummet är fullt utav diskar och jag funderar självklart över varför han inte nyttjar hårddisk.

$_35

Unitor för Atari ST

”Det finns en hårddisk här i studion”, säger Niklas som om han läst mina tankar. ”Den kommer jag att använda till inspelningen. Det funkar inte att ha allting utspritt över hela lokalen. Den här kommer också att bli till stor hjälp under inspelningen”, säger Niklas, och pekar på en ca 2 x 1 dm stor plastbox som sitter fast på Atarins vänstra sida. Den kallas Unitor och det är en helt ny produkt från C-Lab.

Förutom att den har flera midiutgångar, vilket gör att man kan spela in mer på Creator, så är den en fullt utvecklad SMPTE sync box. Nu vågar jag sätta min mus på att många utav er undrar vad SMPTE sync är för något. Jo, det är ljudindustristandard för synkronisering utav ljud och bild, en procedur som tidigare varit väldigt svår och tidskrävande. Inte nu längre, SMPTE informerar ”slav” maskinen (i detta fallet datorn) exakt var ”master” maskinen (här en studio bandspelare) befinner sig. Om man t ex väljer att spola fram en bit på bandspelaren så följer datorn med och tack vare sync systemet så startar båda enheterna samtidigt.

Creator har ett väl utvecklat SMPTE system. Många finesser, men har du aldrig känt dig pressad utav datorn, känt begränsning av din kreativitet?

”Inte alls, jag ser bara datorn som ett verktyg. Eftersom jag inte skrivit låtarna på den, utan bara arrangerar dem här, blir det aldrig något problem. Men jag tror att det skulle kunna inträffa en viss känsla av begränsning om man skapade materialet på datorn. Vid ett instrument, speciellt ett akustiskt sådant, leker man nästan fram melodierna. På datorn är det mera strikt och man jobbar liksom inom en ram.”

Plötsligt ringer telefonen och Niklas svarar: ”Jo visst, till April skall plattan vara färdig.. Vad sa du?, -Stressad,jag?. . Nej vet du vad.”

Niklas lägger på luren och jag ser på hans sneglande blick mot syntarna att det nog är bäst att sätta punkt för vår intervju och låta honom återgå till sitt arbete. Nog tycker jag det verkar som om Nicke är lite stressad, vem skulle inte vara det förresten…

Vi avbryter här, men kom ihåg: I nästa nummer blir det mer häftig läsning för alla er som är intresserade av musikteknik och midi.. Tack och adjö,och glöm inte bort Niklas LP som kom ut under April. (En gång i livet från 1989)

TEXT: DAN SEHLBERG FOTO: FREDRIK HANSSON

1989_03_small

Läs artikeln och resten av tidningen genom att klicka på bilden

Denna artikel var publicerad i Hemdator Nytt nr 3 1989

Dan Sehlberg - pressbildDan T. Sehlberg, född 1969, är en svensk thrillerförfattare och entreprenör, bland annat känd för romanserien om Eric Söderqvist; debuten MONA och den kommande uppföljaren SINON.

Idag arbetar Dan som partner i fastighetsbolaget Svenska Vårdfastigheter som han grundade 2009. Företaget bygger och äger vård och omsorgsfastigheter med ett utpräglad miljöfokus. Dan är en aktiv entreprenör och har lanserat en rad företag; från Sveriges första internetbaserade resebyrå till nya tjänster inom sociala medier. 

Kommentera

%d bloggare gillar detta: