Annons:      

Start / Hårdvaror / Från nr 9 1993: Ny spelfluga? Barcode Battler

Från nr 9 1993: Ny spelfluga? Barcode Battler

Hur många kommer ihåg Barcode Battler? Denna manick var tänkt att bli en spelsuccé på tiden det begav sig och det gjordes en stor satsning på lanseringen. Svenska Hemdator Nytt var en av många tidningar som fick ett provex och här under kan du läsa Jesper recension.

Barcode Battler fick aldrig det genomslag man hade trott och kanske kan man hänföra denna udda pryl till kategorin: “Floppar i datorvärlden” Hör gärna av dig i kommentarsfältet längst ner på sidan om du hör till dem som köpte och testade….

Epoch-Barcode-BattlerNågot som har slagit i Japan de senaste året är denna lilla leksak som matas med streckkoder, de där svartvita ränderna som finns på alla förpackningar. Folk har varit som besatta med att få tag på den bästa “koden” för att vinna. Butiksägare har fått vakta sina livsmedel från ungar som klipper sönder förpackningarna.

Vad skapade då denna hysteri? Jo, en liten “Game and Watch” liknande låda med fyra knappar, en liten display och ett optiskt läshuvud. Produkten tillverkades av Epoch 1991 och hela idén runt spelet är ganska simpel, spelaren letar fram en streckkod som han tror kan slå maskinens inbyggda motståndare, han matar in den och ett antal siffervärden dyker upp på display en för krigare, trollkarl eller specialstyrka. Efter inmatningen av “gubben” skall hans färdigheter eller styrka matas in och sedan kan striden börja. Krigaren har inte så mycket annat att välja på än att attackera eller stå över men trollkarlen kan både slå och kasta olika trollformler över sig själv och motståndaren.

Själva striden är egentligen ganska tråkig eftersom det inte händer så mycket mer än att man trycker på en knapp, siffror börjar blinka och livsenergin sjunker. När energin tar slut är man död.

Tre olika typer av spel finns, ett där man kan spela mot en kompis (blir ganska enformigt efter ett tag), spel två där man skall försöka över-leva 120 olika motståndare i fem olika ljusvärldar och 4 epoker och spel tre. som egentligen är en fortsättning av spel två. där man skall spela mot de streckkoder som följde med spelet.

Det roligaste av spelen är tvåan eftersom man måste ge sig ut och leta upp ett par “starka” streckkoder innan man kan börja spela. Det går ut på att man skall leta upp ett antal nycklar (tre stycken) i varje epok. En epok är uppdelad i fem ljusvärldar som vardera innehåller fem fiender som skall besegras.

Varje besegrad fiende ger bonuspoäng i form av bättre attackpoäng, försvarspoäng eller livsenergi. Så när/om man klarar alla fiender och hittar alla nycklar i en epok är det dags att slåss mot kejsaren. Klarar man honom får nian ett lösenord som man skall ha till något (har inte kommit på del ännu) och en ny epok öppnar sig. Detta upprepar sig tills man har besegrat alla fyra epokerna och spelet tar slut.

Spelets idé är kul men maskinen kunde utvecklats en liten bit till,  det är krångligt att läsa in streckkoderna eftersom de måste klippas loss och klistras fast pa något styvt.

Spelet har varken grafik eller något ljud att tala om. displayen är en vanlig LCD som finns i kreditkortsminiräknarna och ljudet är ett vanligt beepande.

Jesper Ekberg

Artikeln var publicerad i SHN nr 9-1993

Annons:




En kommentar

  1. Tjatade mig faktiskt till en sådan maskin i leksaksaffären av mamma kommer jag ihåg, måste ha varit 1993 eller 1994, tror den knappt kostade något då, under 100:- har jag för mig. Användes ett fåtal gånger, då den inte var så värst rolig, reklamen för den såg betydligt roligare ut än verkligheten 🙂

Kommentera

%d bloggare gillar detta: