Annons:      

Start / Artiklar / God of War: Ascension

God of War: Ascension

Spelserien God of War började 2005 och sedan dess har det hunnit bli hela sex titlar. Nu är det dags för sjunde delen och vi befinner oss i det antika Grekland, där alla tänkbara varelser från den grekiska mytologin kan dyka upp. God of War: Ascension handlar om Kratos, som haft en lång resa i de andra spelen och visat sig vara son till Zeus. Nu är det dock dags att spola tillbaka tiden, Ascension utspelas före det första spelet i serien.

Av: Magnus Carling

Antika gudar krigar igen

Inte ens de starkaste kedjor lyckas hålla kvar vår vän Kratos

Inte ens de starkaste kedjor lyckas hålla kvar vår vän Kratos

När spelet börjar sitter Kratos kedjad till händer och fötter. Anledningen till att Kratos är fängslad är att han har brutit en blodsed till Ares. Ares är krigsguden – självaste ”God of War” – och mycket i spelserien kretsar kring just Ares.

Megaera, en av de tre erinyerna – vilket helt enkelt är tre systrar i den grekiska mytologin som sysslar med hämnd och förföljer personer som gjort något dumt – ger sig på Kratos när han sitter fängslad och råkar helt oavsiktligt befria honom. Sur som han är piskar han på Megaera och jagar efter henne när hon flyr, rädd för att han faktiskt ska kunna besegra henne.

En sak är väldigt klar från första stund. Det här är kanske det snyggaste spelet på Playstation 3 på länge och det är, åtminstone vad mina ögon lyckats upptäcka, fritt från flimmer och andra irriterande grafikbuggar. Kratos färd är storslagen och episk, från första stund. Vi ränner runt nere i fängelsehålor, upp på höga murar och ut längs vidsträckta vyer. Hela tiden vill jag stanna upp och se mig omkring, vilket inte låter sig göras eftersom kameravyn hela tiden är fixerad. Det finns ändå tillräckligt att se på och mer än en gång tar jag en paus bara för att ta in den snygga världen.

Spännande i Grekland

Grekisk mytologi har också alltid tilltalat mig, och nu tvingas jag fundera på exakt vad det är jag gillar. Att Zeus och hans gäng på Olympus är rätt unika med sina fabulösa förmågor kan förstås förklara en del, men jag tror att det jag gillar mest är den enorma variation av varelser som finns i den grekiska mytologin. Det får vi också se i God of War Ascension; här möter vi allt från cykloper till minotaurer och det är uppfriskande att hela tiden matas med nya motståndare.

Från början till slut handlar God of War om precis det som namnet antyder – här är det en hel del krigande som gäller. Från första stund får du slåss och det handlar om allt från att undvika anfallande monster genom att rulla fram och tillbaka, till att meja ner horder av fiender. Du har dina minst sagt effektiva ”Blades of Chaos” att slåss med och det är ingen tvekan om att dina vapen är kraftfulla. Du får dessutom chans att uppgradera dem med eldkraft, iskraft, blixtkraft och en kraft som ger dig hjälp av de odöda från Hades.

På normal svårighetsgrad är spelet hyfsat svårt, och jag får rejält med stryk i några sektioner och får ta en vända ner i Hades… Det svåraste du står inför är kanske bossarna, som många gånger är groteskt stora och bankar på ordentligt. Naturligtvis har de sina svagheter, vilket man lär sig efter ett par rundor.

Banka på och gör det ordentligt

Lugn nu, det här husdjuret vill säkert bara kela.

Lugn nu, det här husdjuret vill säkert bara kela.

Tyvärr blir striderna snart enformiga, det handlar lite för mycket om att hacka och banka utan några större möjligheter att variera stridandet. Det är visserligen okej att koppla av med en stunds hjärndöd action, men eftersom Sonys Santa Monica Studio satsat så hårt på allt annat i spelet blir det som att sitta på en långflygning. Utsikten må vara hur storslagen som helst, men man tröttar på att äta jordnötter och läsa ombordmagasin om det är allt som finns att göra.

Det är förstås gammalt hederligt hack and slash som gäller och det är oerhört snyggt förpackat. Just förpackningen gör att hela spelet lyfter och det gör det ordentligt. Jag spelar faktiskt igenom spelet en andra gång nästan enbart för att ta det lite lugnare och helt enkelt se mig om.

Jag är inte riktigt säker på vad jag ska tycka om multiplayer-delen. Ibland känns det som om många speltillverkare slänger med flerspelarlägen bara för att det måste finnas. God of War-serien har en stark antihjälte i form av Kratos och multiplayer förtar lite av storslagenheten som finns i att spela som ensam herre på täppan.

Å andra sidan är det hårda strider som gäller i multiplayer och du har många möjligheter att anpassa din kämpe. Jag gillar spelläget när du får välja vilken gud som favoriserar dig och där får du också förmågor efter guden. Men trots allt försvinner fokus från Kratos och hans kamp, vilket är flerspelarlägets stora nackdel. God of War handlar trots allt om Kratos, mycket mer än en halvt om halvt meningslös slakt i multiplayer. Trots detta gillar jag att möjligheten finns.

braVad som framstår som spelets största nackdel är att själva genren saknar nytänkande och det gäller även God of War: Ascension. Visst finns det spelmoment som är annorlunda och visst är miljön med den grekiska världen fantastisk – men spelet är i mångt och mycket likt vilket annat spel i samma genre som helst. Med den enorma konkurrens som finns på spelmarknaden nu för tiden sticker det senaste spelet i God of War-serien bara ut med sin strålande grafik.

Detta till trots har jag svårt att slita mig och det är ett helt okej spel. Enformigheten med striderna drar ner betyget, men faktum kvarstår – i jämförelse med andra hack and slash spel befinner sig Kratos långt fram och som han själv skulle ha sagt: ”The monster you created has returned…”

banner.sof

Spelserien God of War började 2005 och sedan dess har det hunnit bli hela sex titlar. Nu är det dags för sjunde delen och vi befinner oss i det antika Grekland, där alla tänkbara varelser från den grekiska mytologin kan dyka upp. God of War: Ascension handlar om Kratos, som haft en lång resa i de andra spelen och visat sig vara son till Zeus. Nu är det dock dags att spola tillbaka tiden, Ascension utspelas före det första spelet i serien.Av: Magnus Carling Antika gudar krigar igen Inte ens de starkaste kedjor lyckas…

Betyg

Information:
Tillverkare: Sony Santa Monica Studios
Testad på: Playstation 3
Omdöme totalt: Bra!

Betyg: 3.65 ( 1 röster)

Om Carling

Carling
Magnus Carling frilansar som skribent och har sitt fokus inom IT-branschen - som han arbetat inom sedan mitten av nittiotalet. När han inte skriver eller arbetar ägnar han sig åt sin familj, vänner och grillandet.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: