Annons:      

Start / Artiklar / Machinarium

Machinarium

Machinarium-1 Från Amanita Design, skaparen av den berömda brillianta Samo­rost-serien kommer Machinarium, ett spel så välgjort och genomtänkt att det lätt kan ses som ett av det bästa äventyrsspelen av typ peka-klicka genom tiderna. Machinarium är ingenting annat än ett spel­bart konstverk liknande Samorost när det gäller stil och spelbarhet

Du är en ensam robot som kastats ut från staden och befinner dig i ett skrotuplag. Det gäller att lösa gåtor, hitta och använda användbara saker och möta mängder av fantastiska figurer genom heladin resa. Machinarium är ett av dessa unika spel som man inte kan lovorda tillräckligt mycket.

Mjuka upp din mushand eller, om du spelar på IPad, ditt pekfinger, du kommer att behöva alla krafter för det här spelet! Allt styrs med musen och allt du behöver göra är att peka och klicka på saker och sedan gör roboten resten. Du behöver vara i närheten av klickbara punkter för att kunna använda dem så när markören ändras till ett par fötter så klickar du och din hjälte paddlar iväg i den riktningen. Du har även möjlighet att ändra längden, en egenskap som gör det möjligt att nå saker som annars skulle vara utom räckhåll för dig längre in i spelet.
Du kan inte dö i Machinarium, så du kan utforska allt i lugn och ro utan stress. Om din robot inte kan göra något som du försöker få den att göra skakar den bara på huvudet när du klickar. Ja, den är faktiskt riktigt söt när den gör detta! Det är små finurligheter som detta som ger Machinarium sådan fantastisk personlighet och det hjälper dig även att kunna ta dig igenom spelet.

mzl.fryaubxu.480x480-75En timme eller två in i spelet öppnas Machinarium plötsligt upp och visar dig en annan typ av värld för dig att utforska. Den första serien av gåtor uppenbaras en efter en, var och en leder till nästa och så vidare. Vid en viss punkt kommer du att befinna dig i ett centralt nav där det finns olika saker att göra i olika riktningar. Från denna punkt blir Machinarium allt mer likt ett traditionellt äventyrsspel och inte längre en gåtlösare av typ peka-och-klicka.

Det är uppenbart att alla hos Amanita Designs har lagt både hjärta och själ i detta spel. Bevisen finns i såväl musiken, utformningen och gåtorna som i spelkänslan, handlingen, animeringarna och utformningen av spelgestalterna. Ett bra bevis på detta märker du i själva hjälpsystemet i spelet. När du ohjälpligt har fastnat i en situation och provat allt, flytta markören till nedre högra hörnet av skärmen. Klicka på TV-ikonen och du hamnar i ett minispel i spelet. Genom att använda kontrollerna till höger om skärmen kan du flytta en nyckel upp och neråt i en sidoscrollande bana. Undvik väggarna och skjut ner fienderna tills du når låset i slutet av banan. Använd nyckeln och du ser en liten scen där du får hjälp att lösa gåtan, steg för steg. Den enda anledningen jag kan tänka ut att man lagt in denna typ av hjälp är att den är så suverän!

Varje spelplan är späckad med visuella upplevelser, från helt fantastiska bakgrunder till animerade figurer som rör sig på skärmen. Machinarium’s värld är inte en fixerad bakgrundsbild, det är en levande rörlig miljö mede massor av personlighet. Det finns så mycket att titta på så det kan ibland vara svårt att veta var man skall börja. På något sätt hittar man alltid själva gåtan till slut och kan börja leta efter vad som behövs för att lösa den.

De klickbara punkterna i Machinarium, precis som i alla andra peka-klicka spel kan kanske diskuteras. Det måste finnas en balans mellan att finurligt dölja punkterna och att springa runt på pixeljakt. I Machinarium har man kunnat hitta balansen riktigt bra även om det finns tillfällen då man lätt missar själva punkten trots att man klickat alldeles intill den. Närheten till andra objekt avgör vilket du kan agera med vilket innebär att man flyttar markören fram och tillbaks för att se vad som finns på olika ställen. Allt handlar om att experimentera och lära av sina misstag men eftersom spelplanen är så fulladdad så hålls nyfikenheten vid liv hela tiden oavsett vad du till slut hamnar.

bildNär det gäller längd och svårighet i spelet så har Machinarium (lite oväntat) fått till det hela riktigt bra. Du behöver knappast hjälpen men om du använder dig av den slutar det oftast med att du slår dig för pannan när förklaringen till gåtan avslöjas! Försök därför lösa varje gåta och ta tid på det för detta innan du utnyttjar hjälpen, det är faktiskt mycket mer givande att klura ut lösningen på egen hand! Du kan se fram emot minst sex timmars speltid med Machinarium, mer eller mindre beroende på din skicklighet.

toppenMachinarium är ett magnifikt spel och det är egentligen det enda jag behöver säga. Du kommer att fastna när du ser hur roboten sparar en pryl i sin mage!

Med videon här under kan du utforska spelet närmare.

VARNING! Här visas många lösningar så se den bara om du känner att du inte vill klura ut spelet på egen hand!

rån Amanita Design, skaparen av den berömda brillianta Samo­rost-serien kommer Machinarium, ett spel så välgjort och genomtänkt att det lätt kan ses som ett av det bästa äventyrsspelen av typ peka-klicka genom tiderna. Machinarium är ingenting annat än ett spel­bart konstverk liknande Samorost när det gäller stil och spelbarhet Du är en ensam robot som kastats ut från staden och befinner dig i ett skrotuplag. Det gäller att lösa gåtor, hitta och använda användbara saker och möta mängder av fantastiska figurer genom heladin resa. Machinarium är ett av dessa unika spel som man inte kan lovorda tillräckligt mycket. Mjuka upp…

Betyg

Grafik - 95%
Spelbarhet - 95%

95%

Toppen

Information: Tillverkare: Amanita Design Plattformar: Windows, Mac, Linux, Android Pris: ca 70:- ($10) (PC, Mac,Linux) $5 (IPad2)

Betyg: Bli den förste!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: