Annons:      

Start / Hemdatornytt - nutid / Recension: Lost Planet 3
En riktig man struntar i hagelbössan, han tar fram sin kniv istället.

Recension: Lost Planet 3

Vi är tillbaka på den förlorade planeten E.D.N III, men den tredje delen av Lost Planet utspelas innan händelserna i det första spelet. Nu gäller det att förbereda för kolonisation av planeten, eftersom jorden inte längre är någon plats det går att leva på. Frågan är om vi kan leva här, där Akriderna härjar och klimatet är minst sagt… kallt.

caplogo_e_stroke

Finns också till: PS3, PC
Cirkapris: 450:-

Jag är och har alltid varit lite kluven till så kallade pre-quels, berättelser som utspelas innan en annan berättelse, men som kommer ut efter den första. Det kan lätt bli förvirrande och man har redan blivit snuvad på konfekten eftersom man vet vad som kommer att hända lite senare. Ibland är detta lite senare mycket senare och det är väl det knepet som gör det möjligt att uthärda en pre-quel; utspelas den tillräckligt mycket tidigare än berättelsen vi redan upplevt kan det vara okej.

Dessutom är det roligt att ibland få veta vad som hände först, särskilt om det är en väl förborgad hemlighet. Spelvärlden såväl som filmvärlden är numera full med den här sortens berättelser och det är en välanvänd kassako som används kanske lite för flitigt. Jag kan lätt föreställa mig hur tankegångarna går:

”Nu har vi gjort del ett och två, men det börjar bli lite tjatigt. Kan vi inte återgå till konceptet i del ett när vi gör en uppföljare?”

För att göra det hela ännu mer invecklat berättas allt som händer i Lost Planet 3 genom tillbakablickar, då huvudpersonen ligger dödligt skadad i början av spelet, han är gammal och vill lätta sitt samvete. Vi får då gå tillbaka i tiden medan berättelsen startar och vi befinner oss i en pre-quel som berättas av huvudpersonen som befinner sig i… nutid?

Oavsett hur man har tänkt är berättelsen i Lost Planet 3 trots allt genomtänkt. Du befinner dig på den förlorade planeten – eller E.D.N III som den också heter. Du spelar som Jim Peyton, en kille som arbetar för megaföretaget NEVEC – Neo Venus Construction Company och tanken är här att du ska underlätta för den kommande kolonisationen.

Basen du utgår från ligger insprängd inne i berg och is, så sätt inte på några värmefläktar om du inte vill bada.

Basen du utgår från ligger insprängd inne i berg och is, så sätt inte på några värmefläktar om du inte vill bada.

Utomjordingar är alltid elaka

Problemet är bara att du är förstås inte ensam och Akriderna – som vi sett i de tidigare delarna – kommer att göra livet surt för dig redan från start. De kommer i en flera olika varianter och de minst farliga exploderar efter bara ett par skott, medan de farligare kräver en lång och utdragen kamp där du måste ducka för att inte bli köttfärs.

På E.D.N III handlar allt om termisk energi – en mystisk substans som Akriderna har som blod och som NEVEC vill börja utvinna och göra kommersiell – tanken är att den termiska energin kan lösa energiproblemen på jorden. För din del gäller det att samla på dig lite TE, eftersom du kan handla för den.Efter hand får du tillgång till allt mer avancerade vapen som du kan köpa och uppgradera. Det är ingen idé att försöka snåla, köp allt du kan och använd det – det gör spelet mycket lättare.
Förutom vapen har du en rigg till din hjälp. Det är en borrigg i form av en tio meter hög robot. Det är den här roboten, som egentligen fungerar mer som ett exo-skelett än en självständig robot, som skyddar dig och hjälper dig att ta dig runt i spelet. När du är inne i roboten kan du borra, slåss och skydda dig. Den fungerar också som ett sorts läger, är du i närheten av riggen återställs din hälsa snabbare och du kan även fylla på dina vapen på riggen.

Förutom att ränna runt och skjuta utomjordingar får du lösa små uppdrag med din rigg, bland annat se till att få igång ett antal generatorer när en storm slår ut värmeproduktionen. Det finns en hel del små extrauppdrag att lösa och allteftersom spelet går uppskattar du variationen allt mer.

Inget går upp mot en solnedgång på en främmande, iskall planet där utedassen ständigt fryser.

Inget går upp mot en solnedgång på en främmande, iskall planet där utedassen ständigt fryser.

Samarbeta eller gå under

Hela tiden förs handlingen fram genom små filmklipp, som inte är så långa att de stör. Istället bidrar de till att skapa en känsla av att det här är verkligen en utpost där det enda som hindrar utpostens invånare från att bli käk åt Akriderna är er förmåga att samarbeta.

jättebra

Grafiken är en av spelets bästa sidor. Du känner dig verkligen som om du är på en annan planet; det är allt från vidsträckta vyer till trånga grottor. Ibland blir det kanske lite väl glansigt, men för det mesta håller grafiken en mycket hög klass. Bäst av allt är kanske ansiktsåtergivningen; de karaktärer du möter ser mycket bra ut och den ene är inte den andre lik.

Karaktärerna är för övrigt genomtänkta och hyfsat trovärdiga. En kul detalj är de videomeddelanden som Jim och hans fru skickar till varandra. De ger spelet en extra mänsklig dimension, särskilt som Jim uttrycker sin saknad och hans fru försöker trösta honom genom att ge honom en bild över hur livet hemmavid är.

Jösses, du har en andedräkt värre än min…

Jösses, du har en andedräkt värre än min…

Ovanpå allt finns det möjlighet att spela multiplayer, men det är kampanjen som är spelets styrka. Jag saknar möjligheten att kunna spara var jag vill och jag tycker ibland att striderna inte är särskilt svåra – det gäller bara att lära sig hur akriderna anfaller eftersom de är spånkorkade och inte vet hur de ska variera sin strid eller samarbeta. Detta till trots är det ett helt okej spel, med en hyfsad berättelse och en känsla som får dig att längta hem till värmen på jorden.

Vi är tillbaka på den förlorade planeten E.D.N III, men den tredje delen av Lost Planet utspelas innan händelserna i det första spelet. Nu gäller det att förbereda för kolonisation av planeten, eftersom jorden inte längre är någon plats det går att leva på. Frågan är om vi kan leva här, där Akriderna härjar och klimatet är minst sagt… kallt. ag är och har alltid varit lite kluven till så kallade pre-quels, berättelser som utspelas innan en annan berättelse, men som kommer ut efter den första. Det kan…

Betyg

72 - 72%

72%

Jättebra

Betyg: 3.7 ( 1 röster)

Kommentera

%d bloggare gillar detta: