Annons:      

Start / Hemdatornytt - Retro / Speltest: Zaxxon 3-D (från SHN nr 3-1988)

Speltest: Zaxxon 3-D (från SHN nr 3-1988)

Zaxxon 3-D är ett de första spelen som anpassats efter den nya tekniken med 3-D. För att kunna spela dessa spel måste man först ha skaffat sig speciella glasögon, se artikel nedan.

zaxxon-3d-2Zaxxon 3-D medföljer vid köp av dessa specialglasögon och levereras tillsammans med dessa i form av en cartridge som laddas in på vanlig sätt efter det att glasögonen kopplats in. Efter ett tryck på startknappen är man sedan i full gång. Zaxxon är ett klassiskt spel vid det här laget och finns för de flesta olika datortyper.

För den som inte redan vet vad spelet går ut på kan berättas att man är en pilot på ett rymdskepp och utskickad att avvärja en hot mot Jorden. I Zaxxon utgörs hotet av ett antal fientliga rymdfästningar dit man skall navigera med sitt skepp i strid mot de fientliga Varganskeppen. Väl inne i fästningarna gäller det att förstöra alla tanks, bränsledepåer och vapengömmor som finns där. En enda väg leder in i fästningen och endast en leder ut.

Efter att ha vant sig vid den något ovanliga känslan av verkligt djup i bilden inser man att Zaxxon 3-D innebär början på en ny epok. Djupkänslan i spelet är helt suverän och förhöjer intrycket av det, annars ganska ordinära, spelet. Visst är grafiken bra och ljudeffekterna hänger med fint men spelidén känns numera alltför mossig. Förmodligen har man koncentrerat sig på att få fram den tredimensionella effekten och lämnat själva spelet på efterkälken. För utan dessa glasögon hade Zaxxon 3-D knappast kunnat bli någon större succé.

Jan Erik

3-D
Ett nytt perspektiv
i datorspelandet

SONY DSC

Så har då de riktiga 3-D spelen gjort sitt inträng på datorskärmarna omöjliga att fotografera, underbara att spela med men kräver en investering på 649:- vilket innebär att man dels får ett par specialglasögon, dels får ett 3-D spel: (Zaxxon) på köpet.

För att kunna använda dessa 3-D spel måste man ha dessa speciella glasögon. Utan dessa är det omöjligt att se den tredimensionella effekten som uppstår genom att man ser två olika skärmbilder samtidigt. Det vänstra ögat ser en vänsterversion av spelet, det högra en högerversion. Bilderna växlar snabbt mellan höger- och vänsterläge men med hjälp av dessa glasögon slipper man sitta och blinka växelvis hela tiden. Detta sköter glasögonen om åt dig. Härigenom får man en synkroniserad effekt och bilden upplevs som tredimensionell. Utan glasögonen ser man bara en mycket fladdrig bild med dubbla konturer av alla föremål – knappast njutbart.

Via en adapter som skall passas in i card-uttaget kopplas glasögonen in på spelkonsollen och sedan kan spelet startas upp på vanlig sätt. Sladden är tillräckligt lång för att man skall kunna sitta på bekvämt avstånd och 3-D effekten är oberoende av var i förhållande till skärmen man sitter, endast ett par glasögon kan användas ännu. Det verkar dock inte vara något större tekniskt problem att förse adaptern med två uttag i framtiden.

Glasögonen av plastmaterial ger ett gediget intryck med kraftig bågar och torde därmed tåla ganska stora påfrestningar. Användningen av dessa är dock inget för de allra yngsta spelarna då storleken kräver minst en 10-årings huvudomfång
för att passa. På en vuxen sitter de ordentligt fast.

Till skillnad från Sveriges Radios stapplande 3-D försök för några år sedan (grön-röda plastglasögon erfordrades) så har Sega lyckats med att få fram en mycket fin 3-D känsla med denna nya teknik.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: