Annons:      

Start / Artiklar / Torsten Quest (Från nr 8-1988)

Torsten Quest (Från nr 8-1988)

Dags för lite julkul! 1988 hade vi med detta spel och kanske kan det vara kul med en repetition?

torsten_quest_8_1988_liten

Klicka på bilden för att öppna  spelplanen i större storlek. Spara den på din dator och skriv sedan ut den på din skrivare

Åsså va de dax för Torsten igen. I sin eviga kamp mot den feruktansvärda Kejsar Ding har vår hjälte gått och tappat bort sitt rymdskepp. Nu kan du bli Torsten i vårt enkla men stygga spel.

För att spela Torsten Quest behöver du 1 knapp ( Torsten), 1 tioöring (Ding) och 1 halstablett (Bränsletanken) + en tärning. Vi rekommenderar sexsidiga tärningar.

Spelet är avsett för två personer Torsten och Kejsar Ding. Torsten måste hämta en bränsletank och sedan gå med denna till rymdskeppet. För att kunna göra detta måste han först hamna exakt på den ruta där bränsletanken befinner sig och sedan skall han hamna exakt på den ruta benämnd MÅL.

Spelet börjar med att man slår en tärning och placerar ut bränsletanken på den svarta ruta vars siffra motsvarar tärningsslaget. Sedan är det dags att börja spela. Eftersom Torsten är hjälte så börjar alltid han.

Man skall gå exakt de antal steg som tärningen visar. I korsningarna får man gå vart man vill. Vad man däremot inte får göra är att ”vända” under en förflyttning. Man får alltså inte inte först gå tre rutor åt höger och en åt vänster om om man skulle slå en fyra.

Det finns ett antal specialrutor vilka påverkar spelet. De är grå på spelplanen. På de numrerade händer det olika saker. Läs härnedan vad som händer och anvisningarna.

Stannar man på en pilförsedd ruta måste man i nästa slag gå i pilens riktning. Det finns en ruta med en grå rektangel. Denna ruta får endast passeras från höger till vänster. Just denna lilla passage är alltså enkelriktad.

Torsten vinner spelet om han lyckas först plocka upp bränsletanken och sedan stanna på MÅL-rutan. Ding vinner om han lyckas stanna på samma ruta där Torsten befinner sig. Ding har alltså inte vunnit om han passerar Torsten på spelplanen.

torsten_quest_8_1988_kreditHÄNDELSERUTOR

  1. Detta är ett Coolt spel, stå över ett kast
  2. Hittar kakor och Litiumbatterier, gå valfria 1 till 6 extra steg
  3. Spårvagn på rymmen/slå ett extra kast
  4. Kurtan på TV, stanna och glo. Slå en tärning för att se hur många omgångar du tittar på TV.
  5. Fly från dansorkester, Slå en tärning och ge dig själv såpass många extra slag.
  6. Tur var det här, 6 steg extra
  7. Borttappad varp från Enterprice, gå till 14
  8. Du blir telekinetisk, flytta motståndaren ett tärningskast
  9. Du tappade farten, gå tillbaka ett tärningskast
  10. Du vet inte vart du skall ta vägen. Slå en tärning 1-2 gå uppåt, 3-4 gå åt höger, 5- 6 gå till vänster – nästa omgång
  11. Du retar Attle. Slå tärningen tre gånger. Lägg ihop resultatet och gå till motsvarande gråa ruta.
  12. Du hittar Hermes Sandaler. Flytta till valfri ruta till vänster om ruta 10 – dock ej, om du är Ding, den ruta där Torsten står.
  13. Du ropar BU och motståndaren blir rädd, flytta honom till valfri ruta ovanför ruta 9.
  14. Tredje reprisen på Liftarens Guide … på radio, stå Över en omgång och lyssna
  15. Här ligger en extra bränsletank och skräpar. Är du Torsten plockar du glatt upp den. Är du Ding förstör du den. Denna nita gäller bara denna gång.
  16. Studs, Slå en tärning och flytta tillbaka i den riktning du kom från.
  17. Oavsett vem som hamnar här så tappar Torsten en bränsletank. Slå en tärning och placera ut den på motsvarande svarta ruta
  18. Hittar en Jupiter Ace. Stå över 3 omgångar och lär dig Forth.
  19. Tillverkaren är emot dig. Börja om från start. Bär du en bränsletank får du dock behålla den.
  20. Värdhuset Glada Gamen. Stå kvar här tills dess du slår 4,5, eller 6 på tärningen och lär dig vägen ut ur Goblins Dungeon.

Lycka till!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: